Струва ли си да преминавате курс от категория В1?

курсове В1

В1 е категорията, която се отнася до правоуправление на моторни превозни средство с ограничена мощност. За инструкторите това е спорна категория, която на практика не е много приложима в условията на страната ни. Правата на тази категория са доста ограничени, а всъщност като цена за курса той е идентичен с тези от категорията Б. Наистина при навършени 17 години можете да запишете такъв шофьорски курс, но на практика нямате право да карате кола, та дори и до 400 кг преди да сте навършили пълнолетие. Ето защо много от инструкторите и автошколите дори нямат в гамата си от услуги такъв курс. Ако се замислите наистина той е доста безполезен, а всъщност плащате за обучение колкото един нормален шофьорски курс за любител шофьор.б1 категория

Можете да ползвате основата от този курс и след това, ако решите да преминете за нормален автомобил да вземете допълнителни часове, но още веднъж алармираме да помислите преди да се впуснете в предизвикателството наречено шофьорски курс от 1 категория. Няма никакво съмнение, че това е вид глезотия и много от хората с финансови възможности плащат такъв курс за своите деца като презумпцията е да им купят електрически автомобил, който да управляват след навършване на 18 години. Реално не придобивате с категория б1 права ако сте на 17 години, а едва след като имате навършени 18. Тогава пък лицата искат да ползват по-мощни коли и отново се налага да се премине към допълнително обучение. Реално при тази Б1 категория преминавате двата основни модула с хорариум като при основния В, но тук разликата е, че трябва да изчакате навършването на годините за да преминете към шофирането. Казахме, че този шофьорски курс не е толкова разпространен и причините за това са няколко.

Първо –  при условията и правата, които водачите придобиват тази категория не са много съпоставими с пътната обстановка у нас.

Второ – автошколите, които предоставят такава услуга наистина са много малко. Няма толкова голямо търсене за а се предлага курса B1. Да се инвестира в такъв малък автомобил, който да отговаря на параметрите на законовите изисквания също не са от най-предлаганите на българския пазар. Ето защо аргументите ни за това, че категорията не е много атрактивна и препоръчвана се оказват повече от основателни.

Няма никаква логика да преминете една година по-рано шофьорския курс и да чакате още една за да придобиете права и да можете да се качите на превозното средство. Затова най-добре проявете нужното търпение и се доверете на стандартен курс, при който ще придобиете активно право да управлявате както малки така и големи леки автомобили. А що се касае до изискванията за записване те са типично стандартни и за останалите курсове за шофьори. Тук се включват минимум основно образование, което водачите трябва да имат, годините – в случая 17 и възможност за записване на курс на 16 г. и 9 м., медицинско свидетелство, което гарантира вашето здравословно състояние. Нищо особено като набор от документи, които трябва да се предоставят, но отново ви насочваме към това да си зададете въпроса- Има ли смисъл да преминавате курс за такъв малък автомобил, след като до една година ще можете да се възползвате от стандартния В.

Всъщност в страните в Западна Европа този курс е приложим, тъй като електрическите автомобили там вече стават все по-достъпни за гражданите. Но при българските условия те не са от най-приложимите затова казваме, че не е много рентабилно да се инвестира в такъв шофьорски курс.малки коли

Какво се включва в самото обучение и какви права дава на курсистите?

  • Теоретичен модул. Това е модула, при който се разглеждат подробно всички нормативни актове, които имат отношение към правилата за движение по пътищата и безопасното им прилагане. Тук инструкторите акцентират не просто върху самата категория Б1, а върху основата, която всеки един шофьор трябва да получи. Със сигурност сте чували за листовките, които са част от теоретичния изпит. В обучението по теория се разглеждат детайлно всички казуси, които влизат в изпитните листовки. Затова в специално оборудвани центрове за обучение курсистите преминава 40 часа теория, които включват също така и вътрешен изпит по теория. Идеята и целта на този изпит е курсистите да усетят важността на този изпит, както и да преодолеят самоувереност. При официалното изпитване имайте предвид, че ще бъдете наблюдавани от камери със звук. Това доста притеснява по-лабилните психически курсисти и те наистина не могат да получат максималния брой точки за да преминат към следващото ниво на курса. У при теорията в основата на нещата, които детайлно трябва да изучите са устройството на автомобила, безопасност на движение по пътищата, основни знания по правилата на движение, пътни знаци, пътна маркировка и други. 45 въпроса има в изпитната листовка и до заветното ДА можете да стигнете ако имате по-малко от 10 наказателни точки.
  • Модул практика. Това е обучението, което се извършва на автомобил. Както споменахме тук ограничението е возилото да не надвишава 400 кг. Наистина е трудно да се възползвате от това обучение, тъй като реално само в големите градове има автошколи, които предлагат такива малки и оборудвани за провеждане на шофьорски курсове автомобили. А самата теория се състои от 31 часа. Част от тях се провеждат на полигон, а друга част в интензивни градски условия. Основно практическия модул включва да се изградят навици у самите курсисти. Да се научат да използват уредите за работа с превозното средство както и курсиста да ги използва при необходимост от това да подаде сигнализация при завиване, аварийно спиране и т.нат. Когато курсистите, които преминават курс за категория Б1 са на полигон те биват научавани да извършват основните и първоначални маневри. Тук се имат предвид потегляне, завои с различен градус, движение назад, извършване на паркиране и т.нат. Най-трудно е курсиста да придобие увереност. Когато за пръв път се качи на автомобила е много трудно да преодолее страха си от потенциален пътен инцидент. За това е важно да се имат предвид, че концентрацията, смелостта и бързите реакции са наистина важен мотив да се справите с пътната обстановка. След като инструктора се увери, че курсиста се справя добре на полигон, се преминава и в интензивна градска среда.

Изпитите по теория и практика са тези, които определят дали сте готови за интензивната пътна обстановка.

Свързани публикации