Възможностите, които ни дават професионалните шофьорски курсове никак не са малко. Факт е, че за не малко хора това се е превърнало в професия, изискваща отдаденост и много висока отговорност. За да станеш добър водач на тежкотоварен автомобил, бус или автобус обаче задължително трябва да преминеш и нужното обучение. в зависимост от квалификацията, възрастовото ограничение и други фактори закона позволява на курсистите да записват различни категории шофьорски курсове. Това е възможност не само за професионална реализация, но и подобряването на изявите в съответната професия, надграждане на знания, умения, с които да получавате по-високо възнаграждение. Ето защо в нашата публикация днес ще ви дадем възможност да се запознаете с една не толкова популярна, но пък интересна категория, с която определено бихте могли да стартирате в шофьорската професия. Като се има предвид, че за да се кара тежкотоварен автомобил като микробус за пътнически превози и автобус се изисква наличието на възраст и категория курс Д, то годините 24 са малко повече за тези, които трябва много бързо да си стъпят на краката и да започнат някаква професионална реализация. Но законодателя предвижда една малко по-облекчена процедура по отношение на шофиране на по-малки автобуси и микробуси. Става въпрос за категорията Д1, която не е толкова атрактивна както споменахме, но пък може да се окаже доста добро начало като инвестиция и първи стъпки в шофьорската професия. Ето на какви условия трябва да отговарят бъдещите курсисти и какви реални възможности се предоставят с този професионален курс.
Основните изисквания както и при другите курсове за водачи на моторни превозни средства са пряко свързани с възрастовото ограничени, наличието на минимум основно образование, както и факта ,че кандидатите задължително трябва да имат преминат успешно психотест. В зависимост от вида професионална категория вече има и допълнителни критерии за наличието на някоя от други категории курсове за шофьори и съответния стаж, който се отчита с датата на издаването на шофьорската книжка. И така за да можете да запишете курс от категория Д1 е важно да имате навършени 21 години. Тази категория дава възможност на водачите да управляват малки автобуси и микробуси, които разполагат минимум с 8 и максимум 16 на брой места за пътниците. В това число не се има предвид мястото на водача на превозното средство. Д категорията е доста сложна от гледна точка на спецификата на „товара“. Тук става въпрос за хора, които следва да бъдат транспортирани от едно място на друго. Това от своя страна наистина е много висока отговорност и за целта е важно максимално адекватно обучение, което да даде на водача възможност да придобие увереност, самочувствие и адекватни реакции по време на изпълнение на своите професионални дейности. Минималната възраст от двадесет и една години е в основата на критериите за записването на курса за микробуси. Следва обаче и следващото изискване, което е свързано с наличието на шофьорски курс от категория С както и минимален стаж като водач от тази категория минимум 1 година. Тук има едно леко противоречие на закона, тъй като де факто курсиста няма как да покрие тези критерии, защото за да премине курс от категория С трябва да е навършил 21 години, а за да запише категория Д1 се изисква минимум едногодишен стаж като водач на тежкотоварен автомобил. Затова можем да кажем, че по пътя на логиката курсиста може да запише Д1 категория и да получи свидетелство за правоуправление за такава едва след 22 годишна възраст. Но това са математически изчисления, в които няма да се разводняваме, а ще преминем към следващите законови критерии за да запишете този професионален шофьорски кур за микробуси и малки пътнически автобуси.
Д и Д1 категория са доста важни като форма на обучение и тук изискванията за часове теория и практика са идентични. Въпрос на това да се започне курса по-рано и да се упражнява професионално е в основата на това курсистите да инвестират в обучение, което им дава на практика шанса да се реализират. Определено ако искате да продължите с по-висок клас автобуси, тези които разполагат са над 14 места се изисква да се преквалифицирате. Има и курсисти, които например си остават с д1 категорията и това им е достатъчно, ако например обслужват автобусни линии, при които няма такъв наплив от пътници.
За доста от инструкторите Д1 категорията е безсмислена, тъй като курсистите се налага за едно и също обучение да плащат два пъти и два пъти да подлежат на съответните изпити по теория и практика. Но да не забравяме, че това е личен избор и определено е важно да се намери личната мотивация за да се пристъпи към такава форма на обучение. и ако наистина трябва да сме коректни с вас ето един съвет. Ако смятате да се задоволите само с тези 16 места за пътници то наистина е най-добре по-рано да преминете обучението и да започнете да трупате практика и опит, отколкото да чакате да навършите 24 години и едва тогава да стартирате с курса за професионални шофьори на автобуси с над 16 места. А човек никога не знае живота какви възможности ще му предостави, затова ако смятате, че на този етап това е вашето призвание то се свържете с нашите опитни инструктори и се запишете на шофьорски курс за микробуси и малки автобуси. А наистина за хората, които живеят в по-малките населени места това е възможност за професионална реализация, която могат да осъществят много по-рано. Всеки един от курсовете независимо дали е Д или Д1 приключва с полагането на изпити по двата основни модула – теория и практика. При теоретичния се предвижда вътрешен и външен изпит, което да даде възможност на курсиста да определи нивото на своите знания и усвояване на материала. Практическия изпит от своя страна пък следва и самото обучение, което се провежда първоначално на полигон, а в последствие инструкторите преценят и кога бъдещия шофьор да се изяви и в градски условия. Шофьорския курс от категория Д1 не е дълготраен и в зависимост от нагласите и личната ви мотивация може да бъде проведен за около месец. Пожелаваме Ви успех във Вашето бъдещо, професионално начинание.